Bibliotekarien till Umbraco 6

Jag är mitt i konferenssäsongen och tänkte lägga upp lite nya inlägg från NDC Oslo 2014 och årets ELAG på Bibliotekarien och märtkte att det var ett tag sedan jag uppgraderade Umbraco. Jag tänkte ta den rekommenderade vägen till Umbraco 7 genom att först installera version 6 och sedan gå vidare därifrån.

Uppgraderingen till 6 gick utmärkt, men när det var dags för sjuan så tog det stopp. Det blir stopp i skriptet som skall uppgradera databasen och för tillfället finns ingen hjälp officell hjälp.

Jag fick stanna, och det finns mycket nog att göra på version 6 med att byta från Web Forms till sidmallar i Razor. Dessutom försökte jag rensa lite bland makrona (de är inte så många) och göra om några till Partial Views.

Jag funderade länge om jag skulle byta till Bootstrap, men jag valde sedan att välja Yahoo!s CSS Pure istället. Det går att lägga till Bootstrap-element vartefter om jag skulle vilja det.

Mest tid ägnade jag nog att försöka ordna bloggnavigeringen med AngularJS som jag börjar fuska i. Det har hittills gått så där och det fick bli navigering på serversidan istället.